B2B

کسب و کار های B2C و B2B

B2B

در این مقالبه تفاوت ها و شباهت های کسب و کار های B2B با B2C را متوجه خواهید شد و هدف هرکدام را درک خواهید کرد.

B2B

B2B مخفف کلمه Business to Business است.این نوع کسب و کار مشاغلی را توصیه می کنند که مشتریان آنها مشاغل دیگر هستند.یعنی مشاغل و شرکت هایی هستند که علاقه و نیاز دارند از محصولات شرکت ما استفاده کنند.

برای مثال:

یک نرم افزار مریوط به استخدام منابع انسانی، که ممکن است بسیاری از شرکت ها نیاز به چنین نرم افزاری داشته باشند و ما نیز تولید کننده این محصول هستیم.

B2C

مخفف کلمه Business to Client یعنی تجارت به مصرف کننده است.اشاره به کسب و کار هایی دارد که مشتریان آن ها مصرف کنندگان یا خود مشتریان هستند.

مثال:

شرکتی که خمیردندان تولید می کند و مشتریان آن دیگر شرکت ها نیستند بلکه افراد و مشتریان بازار هستند.

لازم به ذکر است که ممکن است این دو نوع کسب و کار بی تو بی و بی تو سی نیز هم راستا و باهم موازی شوند.

برای مثال:

شرکتی تولید خمیر دندان می کند محصولات خود را به مشتریان می دهد که این همان B2C است و همچنین محصولات خود را به سنف هایی مثل مطب ها یا داروخانه ها یا بیمارستان ها که خود ارگان و سازمانی دیگر هستند نیز می فروشد که این یعنی B2B.

بازاریابی B2B در مقابل بازاریابی B2C

بازاریابی بی تو بی و بازاریابی بی تو سی در درجه اول از نظر مخاطبان و مشتریان با هم متفاوت است.

بازاریابی B2C بیشتر بر روی روش های سریع و بهینه تر تمرکز دارد در حالی که بازاریابی B2B بیشتر بر روی ایجاد روابط طولانی مدت و باثبات بیشتر و بازگشت نرخ سرمایه بیشتر بر روی محصول تجاری تمرکز دارد.

  • بازاریابیB2B
  • نرخ ریو(RIO) در بازاریابی B2B
  • مخطبان در بازاریابی B2B خواهان کارآمدی و تخصص بیشتر هستند ولی مخاطبان در B2C بیشتر به دنبال سرگرمی و معماله هستند.در بازاریابی بی تو بی به این سوالات باید پاسخ دهید که:
  • نرخ بازگشت سرمایه چقدر است؟
  • کسب و کار چه مقدار سود خواد داشت؟
  • بودجه سرمایه گذاری چقدر است؟
  • بازاریابی B2B بیشتر بر انگیزه های مالی تمرکز می کند.

B2C

خاص بودن

مشتریان کسب و کار های B2B می خواهند بسیار مورد توجه قرار گیرند و دربین کسب و کار های خود برجسته باشند.برای همین منظور بسیار مهم است که با اطلاعات درست و کاملی محصولات را برای آن ها ارائه دهید.در این مرحله است که مبحث بازاریاب محتوایی B2B مطرح می شود.اینکه بتوانید با محتواهای درست محصولات خود را نمایش دهید.

طولانی بودن زنجیره سلسل مراتب B2B

در کسب و کارهای B2B به بخش های مختلفی از تدارکات، بخش های حسابداری و مدایران تدارکات نیز احتیاح دارد، ولی در کسب و کار های B2C خرید ها سریع و پرداخت ها آنی است.

خریداران B2B به صورت مستقیم خرید های خود را نمی توانند انجام دهند و پیشنهاد ها را برای تصمیم گیری های نهایی به مقاطع بالاتر ارجاع دهند و زمان های تصمیم گیری طولانی تر خواهد بود، این یعنی آنکه ما برای یک نفر بازاریابی نمی کنیم بلکه برای گروهی از اعضا این کار را انجام می دهیم.

قراردادهای B2B بسیار طولانی تر است

خرید های بی تو بی معمولا نیازمند روابط یشتر با فروشند هستند.معمولا قرارداد های بی تو بی ماه ها و سال ها به طوب می انجامد.از آنجایی که خریدارها از محصول خوششان نیاید و راضی نباشند به راحتی نم توانند سیستم سازمانی خود را به هم بزنند و آن را کنار بگذارند به همین دلیل تصمیم گیری نهایی آن ها بسیار طولانی تر می شود.

بازاریای B2C

نکته ی مهمی که باید بدانید درخصوص مشتریان B2C این است که آنها به دنبال تبلیغ برند شما و ایجاد روابط طولانی با شما نیستند و فقط به دنبال مصرف کردن محصولات و سرویس های شما هستند.

در کسب و کارهاییB2C آن میزانی که شما برای مشتری سرمایه گذاری می کنید آنان برای شما سرمابه گذاری نمی کنند.

به همین دلایل بسیار بر محتواهایی که به آنان ارائه می دهید باشید.

برند شما

در کسب و کار های بی تو ی بسیار مهم است که برند شما شناخته شده باشید، بین مشتریان پخش شود تا مشتریان بتوانند بر نام تجاری شما تمرکز کنند.

خریدهای احساسی در B2C

بیشتر خرید هایی که در کسب و کارهای B2C اتفاق می افتد احساسی هستند، برخلاف مشاغل B2B که باید تاثیرات بلند مدت خرید ها مورد محاسبه قرار گیرد.

مشتریان بی تو سی اغلب بر قلب و دل خود تمرکز دارند و چون برای خرید های خود لازم نیست که به شخص دیگری جوابی دهند و کسی دیگر را توجیج کنند، لازم است که مراحل فروش بسیار آسان باشد و با محتواهای درست و روش ارائه و نمایش آن نظر مشتری را به خرید جلب کنیم.

مشکل مهم بازاریابی B2B درمقابل B2C

یکی از مشکلاتی که در بازاریابی B2B وجود دارد، نبودن محتواهای کافی و همچنین کمبود زمان لازم برای ایجاد آن محتواها است در صورتی که بازاریابی B2C علاقه دارد که بودجه بیشتری به تبلیغات اختصاص دهد و از رسانه ها و راه های مختلفی برای اطلاع رسانی از برند و محصول خود استفاده کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-2ویژن-1
دیجیتال_مارکتینگ

ویژن فروش

در مورد برند ها و مارک هایی از آن ها خریداری می کنید به خوبی فکر کنید، چرا این نام های تجاری را انتخاب می

بیشتر بخوانید »
گوگل-ادز-و-قوانین-آن2
دیجیتال_مارکتینگ

گوگل ادز و قوانین آن

گوگل ادز(google ADs) که در ابتدا با نام گوگل ادوردز(google AdWords) شناخته می شد، اکوسیستم یا پلتفرم سرویس تبلیغاتی شرکت گوگل است، که در آن

بیشتر بخوانید »